Borgere i hovedstaden er mest utilfredse med behandlingen på deres hospitaler. Og siden sidste år er de regionale forskelle kun blevet større. Det viser den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser for 2016, skriver DR København.
Patienterne har svaret på, hvor tilfredse de er med for eksempel den information, de har fået af personalet, ventetiden, og om der er sket fejl under indlæggelsen.
Her ligger Region Hovedstaden på næsten alle områder under landsgennemsnittet, og især Herlev-Gentofte Hospital trækker ned. Her er patienterne blevet mindre tilfredse på 16 ud af 25 områder, og på ingen områder er tilfredsheden blevet større siden sidste år.
- Det er jeg rigtig ked af, for vi stræber jo efter at vores patienter altid føler sig velkomne og godt behandlet, siger vicedirektør på Herlev Hospital Pernille Slebsager.
Sundhedsplatformen lige indført
I undersøgelsen bliver det fremhævet, at Herlev-Gentofte Hospital som det eneste hospital netop havde indført it-systemet Sundhedsplatformen, da undersøgelsen blev lavet.
Men det kan ikke forklare hele faldet, understreger Pernille Slebsager.
- Det har ikke kunnet undgås, at vores ledere og medarbejdere har været presset på en måde, så det desværre har kunnet mærkes for patienterne, men vi skal ikke tilskrive Sundhedsplatformen hele resultatet af patienttilfredshedsundersøgelsen, siger hun.
Sophie Hæstorp frygter gentagelser
Regionsrådsformand i Region Hovedstaden Sophie Hæstorp Andersen (S) mener derimod, at Sundhedsplatformen kan tage meget af den tvivlsomme ære for Herlev-Gentofte Hospitals faldende patienttilfredshed.
Hun tør ikke love, at de mange hospitaler, der endnu har til gode at indføre it-systemet, vil opleve det meget anderledes.
- Jeg tror desværre, det er et vilkår, når man laver så store omvæltninger. Så vil man se, at det giver forlængede ventetider, og patienterne vil opleve, at lægerne kigger lige lovlig meget ned i computeren, siger hun.
ak
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Indkøbs artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Indkøbs artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Indkøb.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.